Med skoleelever i trafikken
Der er inspiration og gode råd at hente til landets folkeskolelærere, når de skal på cykeludflugt med deres elever. Dansk Skolecykling har i samarbejde med Vejdirektoratet lavet en lille bog, fire videoer og tre plakater, som indeholder hjælp og viden om, hvordan lærere og skoleledere kan fremme cykling som en del af undervisningen.
“Vi har mødt mange undervisere, som udviser interesse for at cykle med deres elever i skoletiden, men af forskellige grunde oplever de, at det er for omstændigt, og derfor finder de andre transportformer”, fortæller Sandra Jacobsen, som er projektleder i Dansk Skolecykling.
I materialet kan lærere på mellemtrinnet og i udskolingen få støtte til at inddrage cyklen mere i undervisningen uden for skolen. Det kunne være cykelturen til og fra svømmehallen, klasseudflugter eller museumsbesøg i lokalområdet. I materialet kan lærerne finde råd til, hvordan de kan starte cykeltræningen i trygge rammer i klasselokalet og i skolegården, inden de bevæger sig ud i trafikken med eleverne.
“Vi er meget glade for, at Vejdirektoratet har givet os mulighed for at få en indsigt i hvilke udfordringer underviserne møder i hverdagen. For os betyder det, at vi nu kan tilbyde underviserne nye værktøjer til at komme i gang med at cykle og inkludere både elever, forældre, kollegaer og ledelse”, fortæller Sandra på vegne af Dansk Skolecykling.
Det er en fælles indsats at vælge cyklen i skoletiden
For Sandra og de øvrige instruktører i Dansk Skolecykling er det en central pointe, at cykling i skoletiden er en fælles indsats, og ikke må bæres af lærerne alene. Derfor er der også hjælp at hente, så man som lærer kan inddrage både eleverne, elevernes forældre og skolens ledelse.
“Som underviser er det vigtigt at blive bakket op, og mærke at kollegaer, ledelse og forældre også tager initiativ og er bevidste om deres rolle. Det gør det hele meget nemmere for underviserne, og det må gerne være sjovt at vælge cyklen til,” fortæller Sandra.
Mere end bare en transportform
For Kim Bremer, som er daglig leder i Dansk Skolecykling, er det vigtigt at huske på, at cykling er mere end blot en transportform.
“At cykle sammen med sin klasse i skoletiden, er mere end blot at komme hurtigt fra A til B. Man må ikke underkende, hvor stort et læringsaspekt det rummer. Vi møder undervisere, som gennem cykling arbejder med trivsel, adfærd og motorisk udvikling, og det styrker både den enkelte elev og klassen som helhed”, fortæller Kim.
Lavthængende frugter
Som en del af projektet har Dansk Skolecykling lavet en spørgeskemaundersøgelse, hvor 18 lærere har svaret på hvilke udfordringer, de møder, når de ønsker at vælge cyklen som transportform. Her viste det sig, at logistiske udfordringer og elevernes kompetencer og motivation var blandt de største udfordringer.
De logistiske udfordringer handler om, at eleverne mangler funktionsdygtige cykler, glemmer cykelhjelmen derhjemme, at det er svært at anskaffe en ekstra lærer, som kan cykle med, eller at lærerne ikke selv har en cykel til rådighed på skolen.
“Vi ønsker at gøre det så attraktivt som muligt for underviserne at vælge cyklen, og her ser vi, at der er nogle lavthængende frugter, som skolens ledelse kan plukke med få midler, og imødekomme nogle af de logistiske udfordringer” fortæller Sandra.
I materialet er der information om, hvad det kræver at skabe en cykelkultur på skolen og hvordan skolelederen bedst muligt kan støtte lærerne i at vælge cyklen til. Nogle skoleledere har for eksempel anskaffet en cykelbank, som består af cykler og cykeludstyr, som letter arbejdet for lærerne.
Mestring forudsætter sikkerhed
Hos Dansk Skolecykling er filosofien, at så snart børnene mestrer cyklen og den er blevet automatiseret, kan børnene flytte fokus væk fra cyklen og ud på trafikken. Derfor er der stort fokus på at hjælpe lærerne til at fremme cykelglæde og øve sig med eleverne.
Flere af lærerne i undersøgelsen svarer, at de oplever, at eleverne ikke har kompetencer nok til at cykle i trafikken. 44 % svarer, at det sker engang imellem og 17 %, at det sker meget ofte. Derfor er der i materialet fokus på at træne cykelfærdigheder i sikre rammer. Ved hjælp af en tjekliste, kan lærerne tjekke af om eleverne er klar til at komme med ud på trafikerede veje.
Et spændende projekt med stor mening
Projektet hedder Med skoleelever i trafikken og er et initiativ af Dansk Skolecykling. Bog, plakater og videoer er frit tilgængeligt på Dansk Skolecyklings hjemmeside.
Vil du vide mere?
Kontakt os for mere information eller for bestilling af aktiviteter.