Cykelkulturen i børnehaven motiverer familierne

I Børnehuset Skovstjernen i Rudersdal arbejder pædagogen og ildsjælen Hanne Assing med at få udbredt cykling blandt børnene. Efter et par år med corona og et byggeprojekt, som inddrog en del af børnehavens udearealer, dalede motivationen, men med hjælp fra Dansk Skolecykling er der igen cykelaktiviteter med børnene. Det glæder forældrene sig over, for de oplever, at cykelkulturen i børnehaven øger lysten til at cykle derhjemme.

Marianne Jensen er mor til en dreng i børnehaven og til en pige, der nu går i skole. Mens deres datter nærmest hoppede op på cyklen, så skulle der lidt mere til, før Louie på nu fem år kom af den trehjulede scooter og videre op på sadlen. Heldigvis var børnehaven med til at støtte ham i processen:

”Vi oplever, at det har gjort en stor forskel for ham at være i en gruppe, hvor alle niveauer bliver rummet. Uanset om man har pedalcykel, løbecykel eller støttehjul, så kan man være med. I børnehaven får han nogle succesoplevelser, som vi ikke kan give ham derhjemme. Det betyder noget, at børnene ikke kun får selvtillid fra mor og far, men også fra pædagogerne, som kan noget helt andet, end vi som forældre kan.”

Hun fortsætter:

”Der var en dag, hvor Louie ikke var i sit es, men han blev inkluderet i cykelaktiviteterne alligevel og fik lov til at hjælpe de andre. Selvom han ikke var i stødet, så blev han ikke udskammet og ekskluderet, men kunne indgå i fællesskabet på en anden måde. Det gav ham blod på tanden.”

I børnehaven bliver cyklingen en leg, som giver børnene mod på mere og lærer dem at blive fortrolige med cyklen. Hanne fortæller, hvad de har lært og opfordrer os til at øve videre. På den måde motiverer og inspirerer hun os til at cykle med børnene derhjemme. Det har en betydning.

I familien har de i mange år haft en ladcykel, men nu cykler begge børn selv til og fra skole og børnehave.

”Louie fik sin første pedalcykel for et par måneder siden, men den er han allerede vokset fra. Nu er han klar til gear. Han cykler otte kilometer hver dag, fordi vi først skal aflevere hans søster i skole og derefter videre til børnehaven. Det er langt, når man ikke kan skifte gear, men han klarer det.”

Cyklingen skal prioriteres i hverdagen
For mange familier bliver cyklingen primært brugt som et transportmiddel fra a til b. Marianne fortæller:

”Vi har skruet et samfund sammen, der går hurtigt. Vi glemmer, hvorfor vi har så travlt, og så bliver der ikke tid til de ting, som er essentielle – nemlig at vi er sammen, bevæger os og får frisk luft”.

Hun understreger, at det kræver en indsats fra forældrenes side at holde fast i cyklingen.

”Rutine er vigtigt. Bryder man selv rutinen, kommer børnene også ud af den, for børnene reflekterer de voksnes vaner. Vi cykler hver morgen, og der skal være en god grund til ikke at cykle. Hvis vi har vanen med at tage cyklen fremfor bil, så får børnene den også. Det kræver noget vedholdenhed fra forældrenes side.”

Henrik er far til en dreng på tre år i børnehaven. Han oplever ligesom Marianne, at cyklingen er noget, der aktivt skal prioriteres. I familien er de begyndt at cykle fast til børnehave en gang om ugen – også selvom turen tager længere tid, end når de kører i bil.

”Det ender tit ud i at få hverdagspraktikken til at hænge sammen. Selvfølgelig kan man være fristet til at tage bilen, men vi holder fast i at cykle en gang om ugen, fordi vi mærker, at børnene oplever en glæde ved det, og samtidig får de frisk luft, frihed og selvstændighed.”

Marianne oplever, at det gør en forskel for børnenes trivsel at cykle:

”Børnene kan hurtigt blive passiviseret med skærme og transport i biler. Når vi cykler med dem, så kommer de ikke ligeså hurtigt i konflikt, og de beder ikke om at se fjernsyn med det samme, når vi kommer hjem, men nusser med andre ting.”

Børnene tager øvelserne med hjem
Begge forældre oplever, at deres børn bringer øvelserne fra børnehaven med hjem, når de leger. Marianne fortæller:

”Vi er så heldige, at vi bor på en blind vej uden biler, så vi kan cykle uden for vores hus. Børnene tegner på vejen med kridt, fordi de vil køre slalom. Vi kan se, at de tager øvelserne fra børnehaven med hjem.”

Hos Henrik går de skridtet videre:

“Børnene ville have, at slalombanen skulle være på præcis samme måde, som den i børnehaven, så jeg måtte rundt og finde spande i hele huset. Pludselig kom nabobørnene og andre børn fra området også til. Nogle var på pedalcykler og andre på løbecykler, men alle var med i fællesskabet og havde den samme fede oplevelse ud af det”.

Der skal være en ildsjæl i front
Forældrene oplever, at Hannes engagement er afgørende for cykelkulturen i børnehaven. Marianne fortæller:

”Det smitter at have en ildsjæl som Hanne, som er så ihærdig. Når det regner, så får børnene regntøj på, og så cykler de alligevel. Den var ikke gået hos forældrene.” 

Henrik supplerer:

”Hanne viser dem, at hvis man har det rette tøj på, så sker der ikke noget. Så er det bare fedt at køre rundt i vandpytter. Børnene bliver altid glade, når der er cykeldage i børnehaven.”

For begge forældre er det afgørende, at børnehaven er med til at tage initiativ til cykling. Marianne fortæller:

”I børnehaven bliver cyklingen en leg, som giver børnene mod på mere og lærer dem at blive fortrolige med cyklen. Hanne fortæller, hvad de har lært og opfordrer os til at øve videre. På den måde motiverer og inspirerer hun os til også at cykle med børnene derhjemme. Det har en betydning.”

Lær dit barn at cykle

I hæftet får du tips og tricks til at lære dit barn med at cykle. Du kan eksempelvis finde information om overgangen fra løbecykel til pedalcykel, cykelhjelme og cykeltyper.

Download hæftet

Om projektet
Færre og færre børn kan cykle ved skolestart. Det vil Dansk Skolecykling lave om på. Derfor tilbyder vi cykeltræning til børnehaverne i alle landets kommuner.

Cykeltræningen består af aktivitetsdage, hvor vi kommer forbi børnehaven et par timer og laver cykeltræning med børnene. Desuden tilbyder vi kurser, materialer og udstyrstasker til pædagogerne, så de kan fortsætte cykeltræningen selv.

Målet med projektet er at give børnene gode cykelvaner og gøre dem mere sikre i trafikken. Vi ved, at tidlige vaner har en stor effekt på valgene siden hen, og at netop cyklen bærer kimen til livslang bevægelse og sundhed.

Projektet er støttet af Nordea-fonden.

Vil du vide mere?

Kontakt os for mere information eller for bestilling af aktiviteter.