Dagen ændrede noget på et større plan
Cyklerne trak spor langt ud over MTB-banen, da eleverne fra udskolingen på Avedøre Skole hoppede i sadlerne sammen med Dansk Skolecykling.
Da Dansk Skolecykling tilbød at arrangere en dag med mountainbike for eleverne i 9. klasse, sprang Anne-Marie Back til med det samme. Hun er lærer på Avedøre Skole i Hvidovre.
I hendes 9. klasse kan alle eleverne cykle, men sådan er det ikke altid. Anne-Marie Back oplever med jævne mellemrum, at eleverne i udskolingen ikke er blevet fortrolige med de to hjul.
Selv cykler hun til og fra arbejde og morgenen, og hun oplever, hvordan nogle elever kigger undrende på hende, når hun kommer svedig frem om morgenen. Cykelkulturen har ændret sig, mener hun.
”Når vi cykler med eleverne, er der mange af dem, som synes, det er hårdt. De er slet ikke vant til at bruge cyklen som et transportmiddel.”
Spritnye cykler til alle
På skolen er det langt fra alle elever, der har cykler selv, men det var ikke noget problem, da Dansk Skolecykling var på besøg. Instruktørerne havde nemlig medbragt spritnye og lækre mountainbikecykler, som eleverne kunne låne.
”Det gjorde en forskel for eleverne, at der var toptjekkede cykler til rådighed. Ingen blev udstillet, fordi de kom med cykler, der var for små eller i stykker. Alle havde de samme forudsætninger for at være med,” fortæller hun.
En del af eleverne havde lidt betænkeligheder i forhold til at hoppe i sadlerne, men i løbet af dagen blev de mere modige på MBT-banen.
”Drengene så, hvordan pigerne gav den gas, og så var stilen ligesom lagt”, griner hun.
”Det kan måske lyde så banalt at cykle, men jeg oplevede faktisk, at dagen har ændret noget i vores relation. De så, at jeg ikke kun var en lærer. Jeg var også elev for en dag.”
Dagen ændrede vores relation
Som lærer er det vigtigt for Anne-Marie Back at deltage i aktiviteterne sammen med eleverne. Sådan var det, da de havde repelling og vinterbadning på skoleskemaet. Og sådan var det også, da Dansk Skolecykling var forbi.
”Jeg er næsten 60 år, så jeg var selvfølgelig opmærksom på ikke at falde og brække noget. Den nervøsitet gav jeg udtryk for, men jeg viste dem samtidig, at jeg udfordrede mig selv og prøvede alligevel. På den måde så de, at man godt må kaste sig ud i ting, som man ikke har prøvet før. Det gav dem selvtillid,” fortæller hun.
Dagen på MTB-banen har da også haft en betydning på et større plan.
”Det kan måske lyde så banalt at cykle, men jeg oplevede faktisk, at dagen har ændret noget i vores relation. De så, at jeg ikke kun var en lærer. Jeg var også elev for en dag.”
Normalt ville der være brok over at være ude hele dagen, men da Dansk Skolecykling var på besøg, var der ingen sure miner.
”Timerne gik, mens vi grinede og havde det sjovt sammen. De havde en god oplevelse, uanset hvor de var, og alle fik skubbet til deres egne grænser,” fortæller hun.
Vil du vide mere?
Kontakt os for mere information eller for bestilling af aktiviteter.