Øvelse gør mester

I børnehaven Skovhuset i Gentofte er cykelfærdighederne ikke et mål i sig selv, når Dansk Skolecykling laver cykeltræning med børnene. Vejen derhen er mindst ligeså vigtig. Børnene lærer, at de bliver bedre, når de øver sig, og det er en kompetence, som de kan bruge i resten af livet.

I skovbørnehaven Skovhuset har pædagogerne et naturligt fokus på udeliv og bevægelse, når de planlægger aktiviteter med børnene. Pædagog Mette Brøns Jungersen oplever, at cykeltræningen med Dansk Skolecykling er med til at understøtte de temaer, som de arbejder med. Sammenholdet, mestringen og selvstændigheden bliver styrket i børnegruppen.

”Da børnene skulle op af en stejl bakke i skoven, fandt de på egen hånd ud af at hjælpe hinanden med at trække cyklerne. Først trak de den ene cykel op af bakken ved fælles hjælp og derefter gik de ned for at hente den næste. Det var rørende at se,” fortæller Mette Brøns Jungersen .

En vigtig erfaring
Under cykeltræningen med Dansk Skolecykling lærer børnene at bremse, dreje og holde balancen, men det er ikke kun cykelfærdighederne, der er i centrum. Processen med at øve sig er mindst ligeså vigtig.  

”Det smitter, når de ser de andre børn øve sig og blive bedre. De lærer måske ikke at cykle første gang, de sætter sig i sadlen, men de lærer, at de bliver bedre af at øve sig. Det er en vigtig erfaring, som vi også bruger i andre situationer, hvor børnene skal lære noget nyt”, fortæller Mette Brøns Jungersen .

Alle børn i sadlerne
I Skovhuset er det først og fremmest de store børn, som får cykeltræning med Dansk Skolecykling, mens de mindre kigger nysgerrigt på og glæder sig til, at det bliver deres tur. På baggrund af interessen fra de mindre børn er Skovhuset nu begyndt at introducere cykling for hele børnegruppen

”Vi er i forvejen ude på skovstierne hver dag, hvor vi spiller bold og leger, og nu har vi investeret i et par løbecykler, som vi kan have med. På den måde kan de mindste børn også begynde at snuse til cyklingen”, fortæller Mette Brøns Jungersen .

Vigtige succesoplevelser
Mette Brøns Jungersen oplever, at der viser sig nogle interessante dynamikker i børnegruppen under cykeltræningen. De børn, som ikke er så gode til at sidde stille og lege, får pludselig en oprejsning, når de kommer op på cyklerne.

”I børnehaven har vi en dreng, som har det svært på flere områder, men når vi cykler, er han den seje, som kan vise de andre børn, hvordan man drejer og bremser. Børnene ser op til ham, og han får lov til at lære fra sig. Det giver ham en vigtig succesoplevelse.”

Når børnene har gennemført cykeltræningen, modtager de alle et særligt cykeldiplom.

”De bliver ikke kun hyldet for deres cykelegenskaber, men også for deres sociale kompetencer. Vi fremhæver, at de har lært at hjælpe deres kammerater og at de har overkommet deres frygt for at falde. De har ikke givet op, selvom det var svært. Det er vigtige kompetencer at have med sig”, fortæller Mette.

”Det smitter, når de ser de andre børn øve sig og blive bedre. De lærer måske ikke at cykle første gang, de sætter sig i sadlen, men de lærer, at de bliver bedre af at øve sig. Det er en vigtig erfaring, som vi også bruger i andre situationer, hvor børnene skal lære noget nyt.”

Alle burde takke ja
Mette Brøns Jungersen har en klar opfordring til andre børnehaver:

”Jeg kan kun opfordre til at takke ja til tilbuddet om cykeltræning med Dansk Skolecykling. Som pædagoger får vi en masse god inspiration, og cyklingen favner så mange vigtige temaer i den pædagogiske læreplan.”

Hun fortsætter:

”Cykeltræningen kan også være med til at styrke forældresamarbejdet. Vi viser forældrene, at vi tager det seriøst at uddanne og udvikle deres børn. Vi tager på togture for, at de skal lære at begå sig i trafikken. Vi tager på museum for, at de skal lære, at man ikke må råbe og skrige. Med cykeltræningen lærer vi børnene at blive selvstændige mennesker, som kan begå sig i den cykeltur, vi er så stolte af i Danmark.”

Om projektet
Færre og færre børn kan cykle ved skolestart. Det vil Dansk Skolecykling lave om på. Derfor tilbyder vi cykeltræning til børnehaverne i alle landets kommuner.

Cykeltræningen består af aktivitetsdage, hvor vi kommer forbi børnehaven et par timer og laver cykeltræning med børnene. Desuden tilbyder vi kurser, materialer og udstyrstasker til pædagogerne, så de kan fortsætte cykeltræningen selv.

Målet med projektet er at give børnene gode cykelvaner og gøre dem mere sikre i trafikken. Vi ved, at tidlige vaner har en stor effekt på valgene siden hen, og at netop cyklen bærer kimen til livslang bevægelse og sundhed.

Projektet er støttet af Nordea-fonden.

Vil du vide mere?

Kontakt os for mere information eller for bestilling af aktiviteter.