Skoler og børnehaver strømmer til cykellegepladsen i Aarhus

Siden første åbningsdag har det væltet ind med bookinger til den nye cykellegeplads på Aarhus havn. Her står instruktører fra Dansk Skolecykling klar med cykler, udstyr og undervisning, som har fokus på at udvikle børnenes cykelfærdigheder i en tryg og inspirerende ramme. Tusindvis af børnehavebørn og skoleelever har allerede fået glæde af tilbuddet.

Som lærer på Katrinebjergskolen i Aarhus har Anne Buchvardt besøgt cykellegepladsen med sine elever i tredje klasse.

”Selvom det var en efterårsdag, hvor det ruskede, var det en fantastisk dag. Instruktøren var rigtig god til at planlægge aktiviteterne, og selvom det var simple øvelser, så var det fedt for eleverne. De taler stadig om, at de gerne vil tilbage.”

Lige muligheder for alle børn
Når lærere og pædagoger booker undervisning på cykellegepladsen, er der både cykler og udstyr til rådighed for børnene. Det gør det nemmere at få logistikken til at gå op.

”Vi kan ikke være sikre på, at alle elever har cykler med, selvom vi beder dem om det, så det betyder meget, at vi ikke selv skal tænke på udstyr”.

Det er instruktører fra Dansk Skolecykling, der styrer og organiserer materialerne, og sørger for, at børnene låner en cykel i den rette størrelse, som gør det lettere at få succesoplevelser på to hjul. En positiv sidegevinst er ifølge Anne, at alle børn i gruppen får lige muligheder.

”Når der er cykler til rådighed på banen, så er alle elever lige. Der er ikke fokus på, om nogen kommer med den nyeste cykel eller ej. Som gruppe oplever de en glæde ved at cykle. Det samler dem på en helt anden måde. De konstellationer de ellers har, brydes op, fordi de er sammen om noget nyt tredje.”

Cyklingen skaber fællesskab
For Michael Bremer, som er instruktører i Dansk Skolecykling, er det sociale aspekt en vigtig brik i undervisningen på cykellegepladsen. Han bruger begrebet ”social færdsel” til at beskrive det vigtige fællesskab, der opstår omkring cyklingen.

”Det at træne frem mod at cykle i trafikken kan med fordel være en social aktivitet. Det er godt at træne i flok, for det er i interaktionen med andre, at det bliver super svært i trafikken. Vi laver øvelser, hvor børnene lærer at tilpasse sig den flod af cyklister, som de senere kommer til at møde på cykelstierne.”

I udskolingen ser han en sammenhæng i den måde, som eleverne cykler på og er sammen på.

”Eleverne vil gerne tæt på hinanden. Det med at bede dem om at cykle hver for sig, er de ikke meget for. De vil gerne have et fællesskab.”

Succesoplevelser som gruppe
Som pædagog i Børnehuset Alsvej i Risskov har Anders Jordan Kroman været forbi cykellegepladsen med de største af børnene.

”Når de er en gruppe, der skal i skole, så er det godt, at de har nogle succesoplevelser, som de kan bygge videre på. På cykellegepladsen får børnene nogle gode mestringsoplevelser.”

Anders fremhæver, at det legende aspekt i undervisningen er en god indgangsvinkel til at skabe mestringsoplevelser på forskellige niveauer hos børnene.

”Der var børn, som kunne cykle fra start og så var der børn, som skulle lære det. Uanset hvor de befandt sig, så voksede de med opgaven. Undervisningen på cykellegepladsen appellerer til, at de skal lege, og når de leger, så glemmer de deres egen usikkerhed.”

Han fortsætter:

”Det fede ved cykellegepladsen er, at den indbyder til mangfoldighed. Der er plads til alle. I børnehaven taler vi tit med børnene om, at man altid øver sig på noget, og på cykellegepladsen øver man sammen. Alle lærer at være sammen i trafikken på en sikker måde”.

Simple øvelser
For Anders er de simple omgivelser og øvelser på cykeløen afgørende for, at børnene kan tage legen og læringen med sig videre.

”Jeg er vild med de hvide streger på den rå beton. Det er jo egentlig ret simpelt, men der er en masse læring i det. Det behøver ikke at være fancy for at virke.”

Anders har hørt flere forældre i børnehaven fortælle, at børnene tager øvelserne fra cykellegepladsen med hjem, når de træner og leger på vejen. Han oplever også, at flere børn er begyndt at cykle, efter deres besøg på cykeløen.

”Der er børn, der er begyndt at cykle til børnehave, efter at de har fået en god oplevelse. Der var et af børnene, der ikke turde cykle med pedaler, men han prøvede det på banen og fortsatte træningen derhjemme, og nu mestrer han det. Det kunne vi ikke give ham i børnehaven, for de værktøjer har vi ikke, men på cykeløen har instruktørerne de rette værktøjer.”

Et socialt samlingspunkt for familier
Omkring cykelbanen er der opstillet bænke og borde, ligesom der er bygget små legehuse som brandstationer, politistationer og byens ikoniske museum AROS. Det hyggelige miljø omkring banen gør, at den er blevet et sociale samlingspunkt for familier i byen.

Foruden at komme på cykellegepladsen med sine elever, bruger Anne også cykeløen privat med sin 6-årige datter.

”Min datter har både været på cykellegepladsen med børnehaven og med sin klasse, så hun har oplevet den i flere sammenhænge, og hun elsker at komme der. Fredag eftermiddag har vi flere gange mødtes til hygge med de andre familier fra børnehaven. Der har både været børn på 3 og 6 år, så det har spændt vidt, og børnene har nydt de rollelege, der kan opstå der omkring de små legehuse”.

Billederne er taget af Niels Åge Skovbo til Urban Sports Festival 2024. Dronebilledet er taget af Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Om cykellegepladsen
Cykellegepladsen er skabt af Aarhus Kommune i et samarbejde med Dansk Skolecykling, som har designet og bemander banen. Finansieringen af cykellegepladser kan foregå i et samarbejde mellem forvaltningerne i kommunen eller hos den enkelte forvaltning. I nogle kommuner er der puljer til klima, grøn mobilitet, trafiksikkerhed og sundhed. Cykellegepladsen i Aarhus er finansieret af klimamidler. I øjeblikket overvejer Aarhus Kommune at teste om banen kan bruges til andre målgrupper, for eksempel gennem at tilbyde introkurser i brug af elcykel til voksne.

Vil du vide mere?

Kontakt os for mere information eller for bestilling af aktiviteter.